STAP-budget.nl gaat verder als Opleidingvinden.nl
Vind je opleiding met kwaliteitskeurmerk en blijf op de hoogte van nieuwe subsidies op Opleidingvinden.nl.
Webredacteur
€ 6.292,00
incl. BTW
Lesgeld
Wij hanteren geen arrangementskosten. De prijs is inclusief lunch en eventuele lesboeken.
€ 5.200,00
Totaal excl. BTW
€ 5.200,00
BTW
€ 1.092,00
Totaal incl. BTW
€ 6.292,00
Webredactie is meer dan alleen teksten schrijven en publiceren. Als webredacteur ben je ook een contentstrateeg, die weet hoe je doelgroepen aan je bindt door woord en beeld slim in te zetten. In de opleiding Webredacteur leer je hoe je de doelen van je organisatie vertaalt in een doordachte onlinestrategie. Wat wil je eigenlijk bereiken? En welke content zet je daarvoor in?Als webredacteur kijk je naar tekst, maar je weet ook goed hoe je beeld inzet om je boodschap te versterken. Tijdens de
Webredactie is meer dan alleen teksten schrijven en publiceren. Als webredacteur ben je ook een contentstrateeg, die weet hoe je doelgroepen aan je bindt door woord en beeld slim in te zetten. In de opleiding Webredacteur leer je hoe je de doelen van je organisatie vertaalt in een doordachte onlinestrategie. Wat wil je eigenlijk bereiken? En welke content zet je daarvoor in?Als webredacteur kijk je naar tekst, maar je weet ook goed hoe je beeld inzet om je boodschap te versterken. Tijdens de opleiding Webredacteur leer je hoe je de gebruiksvriendelijkheid van sites beoordeelt aan de hand van Google Analytics en verschillende usability-methoden. Natuurlijk kun je na deze brede opleiding ook als geen ander teksten schrijven en redigeren, van wervende copy tot SEO-proof artikelen.Bij deze opleiding ontvang je gratis het Handboek Online Redactie door Geert Poort en Corona de Wert.Zo is de opleiding opgebouwdDe opleiding Webredacteur bestaat uit acht trainingsdagen, waarin je zes trainingen volgt die op elkaar aansluiten:WebredactieSEO-CopywritingPersuasive CopywritingBeeldredactieGoogle Analytics 4 basisUsability
Programma van de opleiding Webredacteur
Webredactie
Dag 1
College 1
- Introductie: wat doet een webredacteur?
- Online strategie: wat is je doel? Vertaling van je doel in missie en merkwaarden
- Wie zijn je doelgroepen? Welke persona’s kun je onderscheiden?
- Online ontwerp: indeling van een gebruiksvriendelijke website. Over taken en user stories
College 2
- Maken van een online strategie en online ontwerp aan de hand van een casus
- Samenspel tussen ontwerpen en evalueren, introductie van enkele usabilty-methoden
- Toolkit van de webredacteur: stijlgids, briefings, contentkalender
Dag 2
College 3
- Introductie Schrijven voor het web
- Leesgedrag op web
- Over scanbaar en snackable schrijven
- Welke schrijfstijl past bij je organisatie?
- Tips voor tekstopbouw
College 4
- Wat is een contentstrategie?
- Welke online kanalen zet je als organisatie in? Wat is de meerwaarde van elk kanaal?
- Maken van een contentstrategie aan de hand van een casus
Webredactie
Dag 1
College 1
- Introductie: wat doet een webredacteur?
- Online strategie: wat is je doel? Vertaling van je doel in missie en merkwaarden
- Wie zijn je doelgroepen? Welke persona’s kun je onderscheiden?
- Online ontwerp: indeling van een gebruiksvriendelijke website. Over taken en user stories
College 2
- Maken van een online strategie en online ontwerp aan de hand van een casus
- Samenspel tussen ontwerpen en evalueren, introductie van enkele usabilty-methoden
- Toolkit van de webredacteur: stijlgids, briefings, contentkalender
Dag 2
College 3
- Introductie Schrijven voor het web
- Leesgedrag op web
- Over scanbaar en snackable schrijven
- Welke schrijfstijl past bij je organisatie?
- Tips voor tekstopbouw
College 4
- Wat is een contentstrategie?
- Welke online kanalen zet je als organisatie in? Wat is de meerwaarde van elk kanaal?
- Maken van een contentstrategie aan de hand van een casus
Webredactie
Dag 1
College 1
- Introductie: wat doet een webredacteur?
- Online strategie: wat is je doel? Vertaling van je doel in missie en merkwaarden
- Wie zijn je doelgroepen? Welke persona’s kun je onderscheiden?
- Online ontwerp: indeling van een gebruiksvriendelijke website. Over taken en user stories
College 2
- Maken van een online strategie en online ontwerp aan de hand van een casus
- Samenspel tussen ontwerpen en evalueren, introductie van enkele usabilty-methoden
- Toolkit van de webredacteur: stijlgids, briefings, contentkalender
Dag 2
College 3
- Introductie Schrijven voor het web
- Leesgedrag op web
- Over scanbaar en snackable schrijven
- Welke schrijfstijl past bij je organisatie?
- Tips voor tekstopbouw
College 4
- Wat is een contentstrategie?
- Welke online kanalen zet je als organisatie in? Wat is de meerwaarde van elk kanaal?
- Maken van een contentstrategie aan de hand van een casus
SEO-Copywriting
College 1
- Hoe werkt Google?
- Wat betekent 'relevantie'?
- Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
- Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
- Zo zet je een SEO-strategie op
- Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?
College 2
- Zo maak je een keyword-analyse
- Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
- Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
- De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
- Welke keyword-density moet je gebruiken?
- Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
- Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent
SEO-Copywriting
Ochtend
- Hoe werkt Google?
- Wat betekent 'relevantie'?
- Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
- Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
- Zo zet je een SEO-strategie op
- Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?
Middag
- Zo maak je een keyword-analyse
- Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
- Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
- De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
- Welke keyword-density moet je gebruiken?
- Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
- Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent
SEO-Copywriting
Ochtend
- Hoe werkt Google?
- Wat betekent 'relevantie'?
- Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
- Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
- Zo zet je een SEO-strategie op
- Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?
Middag
- Zo maak je een keyword-analyse
- Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
- Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
- De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
- Welke keyword-density moet je gebruiken?
- Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
- Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent
SEO-Copywriting
Ochtend
- Hoe werkt Google?
- Wat betekent 'relevantie'?
- Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
- Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
- Zo zet je een SEO-strategie op
- Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?
Middag
- Zo maak je een keyword-analyse
- Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
- Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
- De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
- Welke keyword-density moet je gebruiken?
- Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
- Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent
SEO-Copywriting
Ochtend
- Hoe werkt Google?
- Wat betekent 'relevantie'?
- Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
- Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
- Zo zet je een SEO-strategie op
- Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?
Middag
- Zo maak je een keyword-analyse
- Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
- Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
- De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
- Welke keyword-density moet je gebruiken?
- Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
- Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent
SEO-Copywriting
Ochtend
- Hoe werkt Google?
- Wat betekent 'relevantie'?
- Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
- Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
- Zo zet je een SEO-strategie op
- Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?
Middag
- Zo maak je een keyword-analyse
- Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
- Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
- De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
- Welke keyword-density moet je gebruiken?
- Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
- Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent
Persuasive Copywriting
Ochtend
- Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
- Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
- Hoe maak je een goede call-to-action?
- Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
- Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
- We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
Middag
- Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
- Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
- Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
- Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
- Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
- Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
- Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
Persuasive Copywriting
Ochtend
- Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
- Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
- Hoe maak je een goede call-to-action?
- Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
- Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
- We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
Middag
- Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
- Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
- Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
- Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
- Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
- Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
- Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
Persuasive Copywriting
College 1
- Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
- Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
- Hoe maak je een goede call-to-action?
- Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
- Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
- We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
College 2
- Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
- Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
- Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
- Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
- Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
- Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
- Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
Persuasive Copywriting
Ochtend
- Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
- Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
- Hoe maak je een goede call-to-action?
- Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
- Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
- We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
Middag
- Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
- Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
- Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
- Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
- Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
- Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
- Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
Beeldredactie
College 1
- Intro, hoe communiceer je met beeld?
- Wat is het belang van beeld?
- Wat is beeldtaal?
- Wat is krachtig beeld?
- Wat vertellen beelden en wat soort beelden zijn er (analyse)?
- Uitsnedes
- Mensbeeld: waar let je op en hoe zet je het goed in?
- Stockbeelden gebruiken: wel of niet doen?
College 2
- Belang van een beeldstrategie
- Moodboard
- Beeld briefen
- Online vs offline
- Auteursrechten: hoe zit dat?
- Beeld selecteren en beoordelen
- Beeld zelf bewerken: hoe doe je dat?
Google Analytics 4 Basis
College 1
- Inleiding: Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en GA4?
- Opzetten en configureren
- Events en conversies
- E-commerce en BigQuery
College 2
- Standaardrapportages
- Analyse-hub: custom analyses en funnels
- Segmenten en doelgroepen
- Extra tips om meteen meer uit GA4 te halen
Google Analytics 4 Basis
College 1
- Inleiding: Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en GA4?
- Opzetten en configureren
- Events en conversies
- E-commerce en BigQuery
College 2
- Standaardrapportages
- Analyse-hub: custom analyses en funnels
- Segmenten en doelgroepen
- Extra tips om meteen meer uit GA4 te halen
Google Analytics 4 Basis
College 1
- Inleiding: Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en GA4?
- Opzetten en configureren
- Events en conversies
- E-commerce en BigQuery
College 2
- Standaardrapportages
- Analyse-hub: custom analyses en funnels
- Segmenten en doelgroepen
- Extra tips om meteen meer uit GA4 te halen
Google Analytics 4 Basis
College 1
- Inleiding: Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en GA4?
- Opzetten en configureren
- Events en conversies
- E-commerce en BigQuery
College 2
- Standaardrapportages
- Analyse-hub: custom analyses en funnels
- Segmenten en doelgroepen
- Extra tips om meteen meer uit GA4 te halen
Google Analytics 4 Basis
College 1
- Inleiding: Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en GA4?
- Opzetten en configureren
- Events en conversies
- E-commerce en BigQuery
College 2
- Standaardrapportages
- Analyse-hub: custom analyses en funnels
- Segmenten en doelgroepen
- Extra tips om meteen meer uit GA4 te halen
Google Analytics 4 Basis
College 1
- Inleiding: Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en GA4?
- Opzetten en configureren
- Events en conversies
- E-commerce en BigQuery
College 2
- Standaardrapportages
- Analyse-hub: custom analyses en funnels
- Segmenten en doelgroepen
- Extra tips om meteen meer uit GA4 te halen
Google Analytics 4 Basis
College 1
- Inleiding: Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en GA4?
- Opzetten en configureren
- Events en conversies
- E-commerce en BigQuery
College 2
- Standaardrapportages
- Analyse-hub: custom analyses en funnels
- Segmenten en doelgroepen
- Extra tips om meteen meer uit GA4 te halen
Google Analytics 4 Basis
College 1
- Inleiding: Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en GA4?
- Opzetten en configureren
- Events en conversies
- E-commerce en BigQuery
College 2
- Standaardrapportages
- Analyse-hub: custom analyses en funnels
- Segmenten en doelgroepen
- Extra tips om meteen meer uit GA4 te halen
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Wat kun je na het volgen van de opleiding Webredacteur
- Je kunt een onlinestrategie opzetten
- Je kunt teksten schijven voor websites en andere online kanalen
- Je weet hoe je SEO-proof schrijft
- Je kunt persuasieve teksten schrijven
- Je hebt kennis van tools voor contentbeheer
- Je weet hoe je met beeld de boodschap versterkt
- Je hebt inzicht in Google Analytics
- Je beheerst verschillende usability-methoden
Voor wie is de opleiding Webredacteur bedoeld?
De training is geschikt voor iedereen die zich bezighoudt met contentcreatie: online redacteuren, contentmanagers, copywriters, online marketeers, communicatiemedewerkers, journalisten.
Vind je opleiding met kwaliteitskeurmerk en blijf op de hoogte van nieuwe subsidies op Opleidingvinden.nl.