
ITIL 4: Foundation (IT4-foundation) (incl. Examen)


Algemene omschrijving
ITIL is ontstaan in de jaren 80 in Groot-Brittannië. Dat land heeft ook de eer de bakermat van Prince2 te zijn overigens. ITIL is de de-facto standaard voor IT Service management. ITIL is alweer aan de vierde versie bezig. Deze training, ITIL® 4 Foundation, is bedoeld als een introductie in het kunnen managen van moderne IT-omgevingen.
Versie 4 van ITIL heeft onder andere gepoogd om de hoeveelheid processen die er in voorgaande versies waren gedefinieerd te verminderen. Een citaat: “(…) the arrival of ITIL 4, with its strong preference for reduced complexity and 'simple and practical solutions', provides an opportunity for a fresh start with leaner ITIL processes that are easier to use.” Ondertussen worden in ITIL4 nog steeds 34 ‘practices’ benoemd, waarvan de belangrijkste 9 uitgebreid in de training worden behandeld.
De training is bedoeld als een introductie in het kunnen managen van moderne IT-omgevingen De cursist leert hierbij de verschillende begrippen kennen die bij ITIL gebruikt worden. Genoemde prijs van € 1.395,- is inclusief examenvoucher.
Voor het uitvoeren van deze traininge zijn we geacrediteerd (in Affiliation with Van Haren Publishing)
Doelgroep
Cursisten die een basis kennisniveau moeten hebben van het ITIL® framework en moeten weten hoe dit framework in de organisatie kan worden toegepast.
De cursus is ook bedoeld voor IT professionals die al werken in een organisatie die ITIL® heeft omarmd en toegepast.
Hieronder vallen onder andere, maar is niet beperkt tot IT professionals, business managers en business proces eigenaren.
Leerd
Algemene omschrijving
ITIL is ontstaan in de jaren 80 in Groot-Brittannië. Dat land heeft ook de eer de bakermat van Prince2 te zijn overigens. ITIL is de de-facto standaard voor IT Service management. ITIL is alweer aan de vierde versie bezig. Deze training, ITIL® 4 Foundation, is bedoeld als een introductie in het kunnen managen van moderne IT-omgevingen.
Versie 4 van ITIL heeft onder andere gepoogd om de hoeveelheid processen die er in voorgaande versies waren gedefinieerd te verminderen. Een citaat: “(…) the arrival of ITIL 4, with its strong preference for reduced complexity and 'simple and practical solutions', provides an opportunity for a fresh start with leaner ITIL processes that are easier to use.” Ondertussen worden in ITIL4 nog steeds 34 ‘practices’ benoemd, waarvan de belangrijkste 9 uitgebreid in de training worden behandeld.
De training is bedoeld als een introductie in het kunnen managen van moderne IT-omgevingen De cursist leert hierbij de verschillende begrippen kennen die bij ITIL gebruikt worden. Genoemde prijs van € 1.395,- is inclusief examenvoucher.
Voor het uitvoeren van deze traininge zijn we geacrediteerd (in Affiliation with Van Haren Publishing)
Doelgroep
Cursisten die een basis kennisniveau moeten hebben van het ITIL® framework en moeten weten hoe dit framework in de organisatie kan worden toegepast.
De cursus is ook bedoeld voor IT professionals die al werken in een organisatie die ITIL® heeft omarmd en toegepast.
Hieronder vallen onder andere, maar is niet beperkt tot IT professionals, business managers en business proces eigenaren.
Leerdoelen
De cursus zal worden verzorgd door gecertificeerde docenten en met gebruik van geaccrediteerd materiaal. Dit garandeert voor de cursisten dat zij na afsluiting van de cursus deel kunnen nemen aan het officiëleexamen ter verkrijging van het “ITIL® Foundation” certificaat. Na de cursus ITIL® 4 Foundation, gedurende 2 dagen, kan aan het einde van de tweede dag examen worden gedaan. Wordt enige aanvullende zelfstudie op prijs gesteld, dan kan door de deelnemer zelf het ‘ITIL® Foundation’ examen op onze locatie worden ingepland.
Onderwerpen
De basisbegrippen en principes van ITIL4
Service en Value
Service Relationships
De 4 dimensies van ITIL4:
Organisatie en mensen
Informatie en technologie
Value stream en processen
Partners en suppliers
De 7 ITIL Guiding Principles:
Focus on value
Start where you are
Progress iteratively with feedback
Collaborate and promote visibility
Think and work holistically
Keep it simple and practical
Optimize and automate
Service Value System
Service value chain elementen; Plan, Improve, Engage, Design & transition, Obtain / Build, Deliver & support
Service Value Chain
Inputs, Outputs en de rol in het ondersteunen van de Value Streams
ITIL practices die de service value chain ondersteunen: Continual Improvement (inclusief het continual improvement model); Change control; Incident management; Problem Management; Service request management; Service desk; Service level management
Het doel van de volgende ITIL practices:
Information security management
Relationship management
Supplier management
Service configuration management
IT asset management
Business analysis
Deployment management
Monitoring and event management
Release management


