Jump
Ontdek wat deze STAP Opleiding jou kan bieden!

Training Design thinking voor communicatie

Denk als een ontwerper: los problemen op vanuit klantbehoeften
Deelnemerskosten
€ 1.627,45
incl. btw
Start- en einddatum individueel op locatie of online
Start:
27-09-2022
Eind:
11-10-2022
Locatie:
Utrecht
Inschrijving:
Er is nog plek
Opleidingsinformatie
Opleidingssoort
Training
Opleidingsmethode
Individueel op locatie of online
Type certificaat
Certificaat
Naam certificaat
Certificaat
Opleidingsduur
2 dagen
Max. deelnemers
12
Aantal lesdagen
2
Tijdstip
Overdag
Taal in opleiding
Nederlands
Denk als een ontwerper: los problemen op vanuit klantbehoeften
Training Design thinking voor communicatie
Training Design thinking voor communicatie

Om complexe problemen in communicatie op te lossen, moet je niet denken als specialist, maar als ontwerper. Hoe krijg je met design thinking inzicht in de behoeften van de gebruiker of klant, en kom je tot nieuwe creatieve en innovatieve ideeën, processen en/of producten?

In de training Design thinking in communicatie pas je in 4 stappen design thinking toe op een concreet vraagstuk uit je eigen organisatie. Je maakt kennis met instrumenten als persona’s en service blueprints en gaat

...

Om complexe problemen in communicatie op te lossen, moet je niet denken als specialist, maar als ontwerper. Hoe krijg je met design thinking inzicht in de behoeften van de gebruiker of klant, en kom je tot nieuwe creatieve en innovatieve ideeën, processen en/of producten?

In de training Design thinking in communicatie pas je in 4 stappen design thinking toe op een concreet vraagstuk uit je eigen organisatie. Je maakt kennis met instrumenten als persona’s en service blueprints en gaat op zoek naar de sweet spot voor vernieuwing.

 

Deelnemers profiel

 

De training is bedoeld voor iedereen die op een innovatieve manier (complexe) communicatievraagstukken wil oplossen. Denk aan: (communicatie)adviseurs, communicatiemedewerkers en projectleiders communicatie.

Voor deze training gaan we uit van hbo-denkniveau.

 

Doelstellingen

 

  • Je kunt door creatief denken en werken klantgerichte innovatie toepassen
  • Je weet met design research je doelgroep en haar behoeften in kaart te brengen
  • Je hebt handvatten om design thinking in je communicatiestrategie én organisatie te implementeren
  • Je weet meer over contextuele interviews, persona’s, customer journey mapping, service blueprints en andere design thinking-instrumenten
  • Je kent het belang en de verschillende stadia van prototyping: van idee tot minimal viable product

 

Curriculum

 

Tijdens de training Design thinking voor communicatie komen de volgende onderwerpen aan bod:

Dag 1

  • Wat is design thinking?
  • De 4 stappen van design thinking (double diamond-model): ontdek, definieer, bedenk en prototypen
  • Desirable, viable, feasible: je doelgroep als uitgangspunt
  • Design research: interviewtechnieken en ontwerpend onderzoek
  • De werkelijke behoefte van de doelgroep begrijpen
  • Risicobeperking in het opzetten en uitrollen van de communicatiestrategie
  • Hoe maak en valideer je een persona?

Dag 2

  • Design thinking & de customer journey
  • De inzet van service blueprints
  • Succesvol communiceren met je doelgroep(en)
  • Slim brainstormen
  • Testen van je concepten: prototypen, leren en verbeteren

Houd er rekening mee dat je tussen de eerste en tweede dag zelf een aantal methodieken gaat toepassen. Je hebt hier ongeveer 8 uur voor nodig. De opgehaalde data/informatie wordt op dag 2 gebruikt.


Praktisch

De training kent startmomenten op locatie en in de virtual classroom. Benieuwd naar de praktische informatie over jouw (online) deelname?

Op locatie

  •  De training op locatie is een 2-daagse training
  •  Nodig tijdens training: een laptop of tablet.
  •  Voorafgaand aan de training vindt een intake plaats met de trainer.
  •  Na de eerste dag krijg je een huiswerkopdracht mee. Hier ben je ongeveer 8 uur mee bezig.
  •  Uitgebreide lunch, hapjes en drankjes zijn inbegrepen.
  •  De groep bestaat uit maximaal 12 personen.
  •  Studiemateriaal inbegrepen.
  •  Al onze trainingslocaties voldoen uiteraard aan de RIVM-richtlijnen.
  •  In het geval van nieuwe of strengere coronamaatregelen vindt deze training online plaats in een virtual classroom.

Virtual classroom

  •  De training in de virtual classroom wordt verdeeld over 4 dagdelen
  •  Nodig tijdens training: een laptop of tablet met een stabiele internetverbinding die geschikt is voor videobellen. Het is aan te raden een headset te gebruiken met  een goed werkende microfoon.
  •  Na het tweede dagdeel krijg je een huiswerkopdracht mee. Hier ben je ongeveer 8 uur mee bezig.
  •  Voorafgaand aan de training vindt een intake plaats met de trainer.
  •  De groep bestaat uit maximaal 12 personen.
  •  Interactief: voldoende gelegenheid om vragen te stellen, cases in te brengen en mee te denken met je medecursisten.
  •  Studiemateriaal inbegrepen.

 

Lees meer
Vind op STAP-budget.nl de opleiding die je verder brengt

STAP-budget.nl: hét platform voor al je ontwikkelvragen!

Aanbieder
Frankwatching Academy is de #1 opleider in marketing en communicatie. Deelnemers beoordelen 120+ trainingen en opleidingen op het vlak van o.a. advertising, content en social gemiddeld met een 8,3.
Frankwatching bv
Frankwatching bv
Cedeo
NRTO
Ik heb een vraag aan deze aanbieder
Lees hier ons Privacy statement