
Training Community management



Met een bruisende online community versterk je de binding met je doelgroep én daarmee ook jouw organisatie. Hoe zet je zo’n dynamische en relevante gemeenschap op? Hoe positioneer je dit binnen je organisatie? En op welke manieren kun je met je community de ROI vergroten en KPI’s halen?
Tijdens de training community management werk je aan een eigen communicatiestrategie. Je maakt kennis met tools en platformen, leert hoe je de wensen en drijfveren van je doelgroep in kaart brengt, hoe
Met een bruisende online community versterk je de binding met je doelgroep én daarmee ook jouw organisatie. Hoe zet je zo’n dynamische en relevante gemeenschap op? Hoe positioneer je dit binnen je organisatie? En op welke manieren kun je met je community de ROI vergroten en KPI’s halen?
Tijdens de training community management werk je aan een eigen communicatiestrategie. Je maakt kennis met tools en platformen, leert hoe je de wensen en drijfveren van je doelgroep in kaart brengt, hoe je daarmee traffic en het ledenaantal kunt vergroten en met een activiteitenkalender je community effectiever kunt activeren.
Deelnemers profiel
De training Community management is voor iedereen die betrokken is, of binnenkort betrokken wordt, bij het ontwikkelen en onderhouden van een eigen community. Denk aan: (startende) community managers, communicatie-medewerkers, klantenservice-medewerkers en webcareteams.
Voor deze training gaan we uit van hbo-denkniveau.
Doelstellingen
- Je kent alle trends en ontwikkelingen op het gebied van community management
- Je hebt uitgebreide kennis van community management: van strategie en positionering tot binding, activering, moderatie en analyse
- Je weet hoe met je community de organisatie- en community-doelstellingen te halen
- Je hebt handvatten om de community binnen je organisatie te positioneren en weet hoe anderen erbij te betrekken
- Je hebt een stevige basis voor een community-strategie die je direct kunt inzetten
Curriculum
Tijdens de training Community management komen de volgende onderwerpen aan bod:
Dag 1
- Community: definitie, doelstellingen, doelgroep
- Return on investment (ROI) en Key Performance Indicatoren (KPI’s)
- De juiste platform & functionaliteiten
- De community binnen de online media-strategie
- De community binnen de organisatie
- Meten, analyseren & rapporteren
- Resources en budgetten
- De wensen van de community in kaart
- Ambassadeurs (eerste groep leden) aantrekken
- Content: statische en user generated content
- Eerste traffic & bereik (promotie, marketingacties, klanten informeren)
- Integratie met andere social media, website, etc.
- Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen?
Na dag 1 krijg je een opdracht mee die je voor de tweede trainingsdag moet voorbereiden. Plan in de week tussen de twee trainingsdagen een halve dag in voor het maken van deze opdracht.
Dag 2
- De groei van traffic en het aantal leden
- De contentkalender / de kwaliteit van content bewaken
- Hoe stimuleer je interactiviteit en krijg je meer content?
- Offline bijeenkomsten organiseren
- Sociale groepsprocessen binnen de community
- Functionaliteiten: wat werkt, wat werkt niet
- Huisregels en algemene voorwaarden
- Opbouwen van super users
- Omgaan met trolls, criticasters, potentiële moderators
- Community manager: functieomschrijving en capaciteiten
- Community manager: de rol en positie in de organisatie
- Medewerkers informeren, enthousiasmeren en begeleiden
- De promotie van de community
Praktisch
De training kent startmomenten op locatie en in de virtual classroom. Benieuwd naar de praktische informatie over jouw (online) deelname?
Op locatie
- De training op locatie is een 2-daagse training
- Voorafgaand aan de training vindt een intake plaats
- Nodig tijdens training: een laptop of tablet
- Studiemateriaal inbegrepen
- Uitgebreide lunch, hapjes en drankjes inbegrepen
- De groep bestaat uit maximaal 12 personen
- Al onze trainingslocaties voldoen uiteraard aan de RIVM-richtlijnen.
- Aanbevolen literatuur: Organiseren van communities – Peter Staal, Buzzing Communities – Richard Millington
Virtual classroom
- De training in de virtual classroom wordt verdeeld over 4 dagdelen
- Nodig tijdens training: een laptop of tablet met een stabiele internetverbinding die geschikt is voor videobellen. Het is aan te raden een headset te gebruiken met een goed werkende microfoon.
- Voorafgaand aan de training vindt een intake plaats met de trainer.
- De groep bestaat uit maximaal 12 personen.
- Interactief: voldoende gelegenheid om vragen te stellen, cases in te brengen en mee te denken met je medecursisten.
- Studiemateriaal inbegrepen.
- Aanbevolen literatuur: Organiseren van communities – Peter Staal, Buzzing Communities – Richard Millington

STAP-budget.nl: hét platform voor al je ontwikkelvragen!


