
Opleiding UX Design Master (post-hbo) | De meest complete UX Design opleiding

Wil je alles weten over UX Design, zodat je een optimale gebruikersbeleving kunt ontwerpen? Dan is de post-hbo opleiding UX Design Master iets voor jou. Alle onderdelen van het vakgebied komen aan bod, zodat je na afloop precies weet hoe je apps en websites gebruiksvriendelijker maakt. En hoe je gebruikers naar een call to action kunt verleiden. Na het afronden van deze opleiding ontvang je een geaccrediteerd post-hbo diploma.Verdiep je in UX DesignTijdens de post-hbo opleiding UX Design Mast
Wil je alles weten over UX Design, zodat je een optimale gebruikersbeleving kunt ontwerpen? Dan is de post-hbo opleiding UX Design Master iets voor jou. Alle onderdelen van het vakgebied komen aan bod, zodat je na afloop precies weet hoe je apps en websites gebruiksvriendelijker maakt. En hoe je gebruikers naar een call to action kunt verleiden. Na het afronden van deze opleiding ontvang je een geaccrediteerd post-hbo diploma.Verdiep je in UX DesignTijdens de post-hbo opleiding UX Design Master kruip je in het hoofd van je doelgroep. Je onderzoekt je gebruikers en leert de juiste vragen stellen over hun gedrag, verwachtingen en behoeften. Zo ontdek je wat ze handig, aantrekkelijk of onduidelijk vinden. Met deze inzichten ontwikkel je de perfecte UX-strategie.Natuurlijk leer je ook alles over de verschillende typen mensen die je site of app bezoeken. En je oefent met verschillende tools. Verder ontwerp je wireframes en klikbare prototypes waarmee je in een vroeg stadium usability testen kunt uitvoeren. Daar ga je ook mee aan de slag in het Competence Factory usability lab.Post-hbo diplomaDe opleiding UX Design Master is geaccrediteerd door het CPION. Rond je hem met goed resultaat a
Curriculum
Programma van de opleiding UX Design Master (post-hbo)
UX Design
Dag 1
College 1
- Introductie UX Design
- Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
- Design Thinking
- User centered design
- Usability
- Testen
- Een strategisch plan opzetten
College 2
- Ux research
- Doelen stellen
- Je doelgroep analyseren
- De vier globale gebruikerstypen
- Persona’s maken
- Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
- Zelf een plan schrijven
Dag 2
College 3
- Card sorting
- De kracht van gamification
- Triggers en variabele beloning
- Context gebruiken: locatie, datum, tijd
- Belangrijke overtuigingstechnieken
- De customer journey (klantreis)
- Het proces van a tot z
- Belangrijke do's en dont's
College 4
- Je concept en strategie uitschrijven
UX Research
Dag 1
College 1
- Introductie UX Research
- Waarom is UX Research essentieel bij de start van je project?
- Uitleg verschillende UX Research methoden
- Introductie Usability Test: hoe zet je een test op?
- Hoe voorkom je user bias en hou je je onderzoek ethisch
College 2
- Hoe formuleer je de juiste onderzoeksvragen?
- Interview vragen en uitschrijven script
- Parallel Design en Cardsorting
- De resultaten analyseren
Dag 2
College 1
- Wat is kwantitatief onderzoek?
- Welke tools heb je om harde data te vinden?
- Testen met Google Optimize
- Heatmaps en usability tools
- Onsite tools voor UX research: online surveys en pop-ups
College 2
- Analytics + AB-testing
- Hoe interpreteer je kwantitatieve data?
- Resultaten snel in een klikbare mockup gieten
- Effectief pitchen aan je team en stakeholders
Visual Design met Figma
Dag 1
College 1
- Introductie Figma: in vogelvlucht door het programma
- Lagen, assets en pagina’s
- Gereedschap
- Inspector-menu
- Tekenen / pentool gebruiken in Figma
- Sneltoetsen
- Foto's importeren en bewerken (maskeren)
- Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
- Objecten groeperen
- Slim schalen met restricties voor responsive design
- Lagen uitlijnen en distribueren
- Tekststijlen aanmaken
- Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
- Herbruikbare vormgeving maken
College 2
- Master components en assets (herbruikbare elementen)
- Een layoutraster instellen voor pixelperfect design
- De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
- Bestanden exporteren
- Losse elementen exporteren
- Plug-ins gebruiken
- Prototype maken in Figma
- Praktijkopdracht
Dag 2
College 3
- Een ontwerp veranderen in een klikbaar prototype
- Verbindingen maken tussen schermen
- Toevoegen van animaties, overgangen en effecten als sticky headers en floating buttons
College 4
- Praktijkopdracht afronden
- Samenwerken binnen een Figma-bestand: medewerkers uitnodigen, rechten verlenen en feedback geven
- Een Figma-design opleveren bij developers
Interaction Design
Dag 1
College 1
- De basisprincipes van interaction design
- Toepassingsgebieden: wanneer is interaction design belangrijk?
- De geschiedenis van interfaces
- Voorbeelden van goede interaction designs
- Trends in het vakgebied
- Interfaces voor web en mobiel (adaptive/responsive design)
College 2
- Sitestructuur
- Casestudies
- Een interface ontwerpen
- De navigatie ontwerpen
- Landingspagina
- Homepage
- Productpagina
- Categoriepagina
Dag 2
College 3
- Formulieren
- Check-outs
- Dashboardapplicatie
- Facet-filter
- Navigatie ontwerpen voor mobiel
- Datavisualisatie
- Design patterns
- Interaction style guide
College 4
- Page description diagrams
- Wireframes maken
- Een functioneel ontwerp maken
- Prototyping
- Opdracht
- Presentatie opdracht
Usability
Dag 1
College 1
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
College 2
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
- Responsive design
- Gebruik van smartphone en tablet
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Lay-out en gestaltprincipes
- Schrijfstijl
Dag 2
College 3
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
- Call to actions / Links
- Afbeeldingen en multimedia
College 4
- Je bezoekers online beïnvloeden
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
- Expert review
Conversieoptimalisatie
Dag 1
College 1
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen en oefeningen
College 2
- Traffic
- Usability & design
- Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
- Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?
Dag 2
College 3
- Landingspagina’s optimaliseren
- Klantreis in kaart brengen en optimaliseren
College 4
- Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
- Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?
Persuasive Design
Dag 1
College 1
- Waarom persuasive design zo belangrijk is: de trends en veranderingen in marketing en media
- Hoe oriëntatie- en beslissingsprocessen werken en hoe je ze online praktisch toepast
College 2
- De essentie van vindbaarheid en usability
- Hoe werkt het persuasive design-proces?
Dag 2
College 3
- Hoe je verleiding creëert en welke aspecten daarin belangrijk zijn
- Wat de principes en ethische aspecten van beïnvloeding zijn en hoe je ze toepast binnen jouw ontwerp
College 4
- Welke soorten sitebezoekers zijn er, en hoe voorzie je in hun informatiebehoefte?
- Wat conversiecopywriting is en hoe je het effectief toepast in jouw ontwerpen
- Hoe je de beste landingpagina’s maakt, met verleidelijke titels, kopteksten, koopargumenten en rake calls-to-action
UX Copywriting
College 1
- Verschillende soorten tekst: wat is het verschil tussen copy, persuasive copy en UX-copy?
- Verschillende soorten UX-copy: microcopy, messaging, conversational copy, merkbeleving en sitecontent
- Aan de slag met je eigen case (introductie)
- De gebruikers- en organisatiedoelen bij je UX-copyconcept vaststellen (voor jouw case)
- Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen
College 2
- Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen (vervolg)
- Bestaande teksten herschrijven én nieuwe teksten schrijven
- Gebruikers met UX-copy door een web- of app-proces leiden
- Aan je eigen case werken
- Feedback verzamelen bij je docent en medecursisten
Axure RP (Wireframes Maken)
College 1
- Een flowchart maken
- Pages maken en inrichten
- De basiswidgets van Axure RP gebruiken
- Grids en guides gebruiken
- Widgets tekenen, uitlijnen en manipuleren
- Masters maken en gebruiken
College 2
- Interactions maken en gebruiken
- Dynamic panels
- Page formatting
- Een html-prototype genereren, ontwerp-documentatie en online delen (via AxShare)
- Basisuitleg van responsive design in Axure RP
- Basisuitleg over Library’s en werken in Teams
Usability Testing in UX-Lab
College 1:
- Introductie UX-testen: welke zijn er, wanneer gebruik je wat?
- Het hoe en waarom van de klassieke user-test
- Interview- & verslagtechnieken
- Schrijven van scenario’s
- Introductie DIY test-lab, apparatuur en software
College 2:
- Doornemen check-list
- Instructies observatoren
- Uitnodigen en begeleiden deelnemers
- De user-test zelf afnemen in het lab
- Verslaglegging en delen in de organisatie
Doelstellingen
Wat kun je na het volgen van de opleiding UX Design Master (post-hbo)
- Een (prototype van je) eigen app of website maken
- Websites optimaliseren
- Micro-copy schrijven
- Zelf een gedegen, snelle en goedkope gebruikerstest uitvoeren
- Verschillende on- en offline tools gebruiken
- Je eigen usertest-lab inrichten met bestaande hard- en software
- Interviewtechnieken gebruiken die voor waardevolle feedback zorgen
- Waardevolle observaties vastleggen
- De resultaten delen met je organisatie
Deelnemers profiel
Voor wie is de opleiding UX Design Master (post-hbo) bedoeld?
De opleiding is bedoeld voor iedereen die als UX professional wil werken op het gebied van webdesign en apps. Bijvoorbeeld grafisch ontwerpers, marketeers, webmanagers, UX designers, UX researchers, interaction designers, conversie specialisten, visual designers etc. En natuurlijk iedereen die bezig is met een nieuwe site of app.

STAP-budget.nl: hét platform voor al je ontwikkelvragen!


