Jump
Ontdek wat deze STAP Opleiding jou kan bieden!

Opleiding UX Design Master (post-hbo) | De meest complete UX Design opleiding

Leer het UX-vak over de volle breedte kennen en ga meteen aan de slag.
Deelnemerskosten
€ 11.495,00
incl. btw
Start- en einddata in een groep op locatie
Start:
02-06-2022
Eind:
09-06-2022
Locatie:
Utrecht
Inschrijving:
Er is nog plek
Start:
28-06-2022
Eind:
05-07-2022
Locatie:
Utrecht
Inschrijving:
Er is nog plek
Start:
03-08-2022
Eind:
10-08-2022
Locatie:
Utrecht
Inschrijving:
Er is nog plek
Opleidingsinformatie
Opleidingssoort
Post-HBO
Opleidingsmethode
In een groep op locatie
Opleidingsvorm
Deeltijd
Type certificaat
Diploma
Opleidingsduur
18 dagen
Min. deelnemers
3
Max. deelnemers
12
Studiebelastingsuren
18 per dag
Aantal lesdagen
18
Tijdstip
Ochtend, Middag
Taal in opleiding
Nederlands
Leer het UX-vak over de volle breedte kennen en ga meteen aan de slag.
Opleiding UX Design Master (post-hbo) | De meest complete UX Design opleiding
Opleiding UX Design Master (post-hbo) | De meest complete UX Design opleiding

Wil je alles weten over UX Design, zodat je een optimale gebruikersbeleving kunt ontwerpen? Dan is de post-hbo opleiding UX Design Master iets voor jou. Alle onderdelen van het vakgebied komen aan bod, zodat je na afloop precies weet hoe je apps en websites gebruiksvriendelijker maakt. En hoe je gebruikers naar een call to action kunt verleiden. Na het afronden van deze opleiding ontvang je een geaccrediteerd post-hbo diploma.Verdiep je in UX DesignTijdens de post-hbo opleiding UX Design Mast

...

Wil je alles weten over UX Design, zodat je een optimale gebruikersbeleving kunt ontwerpen? Dan is de post-hbo opleiding UX Design Master iets voor jou. Alle onderdelen van het vakgebied komen aan bod, zodat je na afloop precies weet hoe je apps en websites gebruiksvriendelijker maakt. En hoe je gebruikers naar een call to action kunt verleiden. Na het afronden van deze opleiding ontvang je een geaccrediteerd post-hbo diploma.Verdiep je in UX DesignTijdens de post-hbo opleiding UX Design Master kruip je in het hoofd van je doelgroep. Je onderzoekt je gebruikers en leert de juiste vragen stellen over hun gedrag, verwachtingen en behoeften. Zo ontdek je wat ze handig, aantrekkelijk of onduidelijk vinden. Met deze inzichten ontwikkel je de perfecte UX-strategie.Natuurlijk leer je ook alles over de verschillende typen mensen die je site of app bezoeken. En je oefent met verschillende tools. Verder ontwerp je wireframes en klikbare prototypes waarmee je in een vroeg stadium usability testen kunt uitvoeren. Daar ga je ook mee aan de slag in het Competence Factory usability lab.Post-hbo diplomaDe opleiding UX Design Master is geaccrediteerd door het CPION. Rond je hem met goed resultaat a

 

Curriculum

 

Programma van de opleiding UX Design Master (post-hbo)

 

UX Design

Dag 1

College 1

  • Introductie UX Design
  • Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
  • Design Thinking
  • User centered design
  • Usability
  • Testen
  • Een strategisch plan opzetten

College 2

  • Ux research
  • Doelen stellen
  • Je doelgroep analyseren
  • De vier globale gebruikerstypen
  • Persona’s maken
  • Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
  • Zelf een plan schrijven

Dag 2

College 3

  • Card sorting
  • De kracht van gamification
  • Triggers en variabele beloning
  • Context gebruiken: locatie, datum, tijd
  • Belangrijke overtuigingstechnieken
  • De customer journey (klantreis)
  • Het proces van a tot z
  • Belangrijke do's en dont's

College 4

  • Je concept en strategie uitschrijven

UX Research

Dag 1

College 1

  • Introductie UX Research
  • Waarom is UX Research essentieel bij de start van je project?
  • Uitleg verschillende UX Research methoden
  • Introductie Usability Test: hoe zet je een test op?
  • Hoe voorkom je user bias en hou je je onderzoek ethisch

College 2

  • Hoe formuleer je de juiste onderzoeksvragen?
  • Interview vragen en uitschrijven script
  • Parallel Design en Cardsorting
  • De resultaten analyseren

Dag 2

College 1

  • Wat is kwantitatief onderzoek?
  • Welke tools heb je om harde data te vinden?
  • Testen met Google Optimize
  • Heatmaps en usability tools
  • Onsite tools voor UX research: online surveys en pop-ups

College 2

  • Analytics + AB-testing
  • Hoe interpreteer je kwantitatieve data?
  • Resultaten snel in een klikbare mockup gieten
  • Effectief pitchen aan je team en stakeholders

Visual Design met Figma

Dag 1

College 1

  • Introductie Figma: in vogelvlucht door het programma
  • Lagen, assets en pagina’s
  • Gereedschap
  • Inspector-menu
  • Tekenen / pentool gebruiken in Figma
  • Sneltoetsen
  • Foto's importeren en bewerken (maskeren)
  • Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
  • Objecten groeperen
  • Slim schalen met restricties voor responsive design
  • Lagen uitlijnen en distribueren
  • Tekststijlen aanmaken
  • Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
  • Herbruikbare vormgeving maken

College 2

  • Master components en assets (herbruikbare elementen)
  • Een layoutraster instellen voor pixelperfect design
  • De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
  • Bestanden exporteren
  • Losse elementen exporteren
  • Plug-ins gebruiken
  • Prototype maken in Figma
  • Praktijkopdracht

Dag 2

College 3

  • Een ontwerp veranderen in een klikbaar prototype
  • Verbindingen maken tussen schermen
  • Toevoegen van animaties, overgangen en effecten als sticky headers en floating buttons

College 4

  • Praktijkopdracht afronden
  • Samenwerken binnen een Figma-bestand: medewerkers uitnodigen, rechten verlenen en feedback geven
  • Een Figma-design opleveren bij developers

Interaction Design

Dag 1

College 1

  • De basisprincipes van interaction design
  • Toepassingsgebieden: wanneer is interaction design belangrijk?
  • De geschiedenis van interfaces
  • Voorbeelden van goede interaction designs
  • Trends in het vakgebied
  • Interfaces voor web en mobiel (adaptive/responsive design)

College 2

  • Sitestructuur
  • Casestudies
  • Een interface ontwerpen
  • De navigatie ontwerpen
  • Landingspagina
  • Homepage
  • Productpagina
  • Categoriepagina

Dag 2

College 3

  • Formulieren
  • Check-outs
  • Dashboardapplicatie
  • Facet-filter
  • Navigatie ontwerpen voor mobiel
  • Datavisualisatie
  • Design patterns
  • Interaction style guide

College 4

  • Page description diagrams
  • Wireframes maken
  • Een functioneel ontwerp maken
  • Prototyping
  • Opdracht
  • Presentatie opdracht

Usability

Dag 1

College 1

  • Introductie usability
  • Websitestrategie en doelstellingen
  • Doelgroepen
  • Conversiepunten (taken van de bezoeker)
  • Zelf een gebruikerstest maken en afnemen
  • Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)

College 2

  • Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
  • Hoe snel laadt je site
  • Responsive design
  • Gebruik van smartphone en tablet
  • Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
  • Navigatie
  • Zoekfunctie
  • Lay-out en gestaltprincipes
  • Schrijfstijl

Dag 2

College 3

  • Functionaliteiten
  • Formulieren
  • Foutmeldingen
  • Call to actions / Links
  • Afbeeldingen en multimedia

College 4

  • Je bezoekers online beïnvloeden
  • Tools gebruikerstesten
  • Concurrentieanalyse
  • Eyetracking
  • A/B-testen
  • Expert review

Conversieoptimalisatie

Dag 1

College 1

  • Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
  • Voorbeelden en je eigen website beoordelen
  • Funneloptimalisatie
  • Conversiedoelstellingen en oefeningen

College 2

  • Traffic
  • Usability & design
  • Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
  • Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?

Dag 2

College 3

  • Landingspagina’s optimaliseren
  • Klantreis in kaart brengen en optimaliseren

College 4

  • Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
  • Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?

Persuasive Design

Dag 1

College 1

  • Waarom persuasive design zo belangrijk is: de trends en veranderingen in marketing en media
  • Hoe oriëntatie- en beslissingsprocessen werken en hoe je ze online praktisch toepast

College 2

  • De essentie van vindbaarheid en usability
  • Hoe werkt het persuasive design-proces?

Dag 2

College 3

  • Hoe je verleiding creëert en welke aspecten daarin belangrijk zijn
  • Wat de principes en ethische aspecten van beïnvloeding zijn en hoe je ze toepast binnen jouw ontwerp

College 4

  • Welke soorten sitebezoekers zijn er, en hoe voorzie je in hun informatiebehoefte?
  • Wat conversiecopywriting is en hoe je het effectief toepast in jouw ontwerpen
  • Hoe je de beste landingpagina’s maakt, met verleidelijke titels, kopteksten, koopargumenten en rake calls-to-action

UX Copywriting

College 1

  • Verschillende soorten tekst: wat is het verschil tussen copy, persuasive copy en UX-copy?
  • Verschillende soorten UX-copy: microcopy, messaging, conversational copy, merkbeleving en sitecontent
  • Aan de slag met je eigen case (introductie)
  • De gebruikers- en organisatiedoelen bij je UX-copyconcept vaststellen (voor jouw case)
  • Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen

College 2

  • Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen (vervolg)
  • Bestaande teksten herschrijven én nieuwe teksten schrijven
  • Gebruikers met UX-copy door een web- of app-proces leiden
  • Aan je eigen case werken
  • Feedback verzamelen bij je docent en medecursisten

Axure RP (Wireframes Maken)

College 1

  • Een flowchart maken
  • Pages maken en inrichten
  • De basiswidgets van Axure RP gebruiken
  • Grids en guides gebruiken
  • Widgets tekenen, uitlijnen en manipuleren
  • Masters maken en gebruiken

College 2

  • Interactions maken en gebruiken
  • Dynamic panels
  • Page formatting
  • Een html-prototype genereren, ontwerp-documentatie en online delen (via AxShare)
  • Basisuitleg van responsive design in Axure RP
  • Basisuitleg over Library’s en werken in Teams

Usability Testing in UX-Lab

College 1:

  • Introductie UX-testen: welke zijn er, wanneer gebruik je wat?
  • Het hoe en waarom van de klassieke user-test
  • Interview- & verslagtechnieken
  • Schrijven van scenario’s
  • Introductie DIY test-lab, apparatuur en software

College 2:

  • Doornemen check-list
  • Instructies observatoren
  • Uitnodigen en begeleiden deelnemers
  • De user-test zelf afnemen in het lab
  • Verslaglegging en delen in de organisatie

 

Doelstellingen

 

Wat kun je na het volgen van de opleiding UX Design Master (post-hbo)

 

  • Een (prototype van je) eigen app of website maken
  • Websites optimaliseren
  • Micro-copy schrijven
  • Zelf een gedegen, snelle en goedkope gebruikerstest uitvoeren
  • Verschillende on- en offline tools gebruiken
  • Je eigen usertest-lab inrichten met bestaande hard- en software
  • Interviewtechnieken gebruiken die voor waardevolle feedback zorgen
  • Waardevolle observaties vastleggen
  • De resultaten delen met je organisatie

 

Deelnemers profiel

 

Voor wie is de opleiding UX Design Master (post-hbo) bedoeld?

 

De opleiding is bedoeld voor iedereen die als UX professional wil werken op het gebied van webdesign en apps. Bijvoorbeeld grafisch ontwerpers, marketeers, webmanagers, UX designers, UX researchers, interaction designers, conversie specialisten, visual designers etc. En natuurlijk iedereen die bezig is met een nieuwe site of app.

 

Lees meer
Group 197 Brochure Opleiding UX Design Master (post-hbo) | De meest complete UX Design opleiding downloaden
Vind op STAP-budget.nl de opleiding die je verder brengt

STAP-budget.nl: hét platform voor al je ontwikkelvragen!

Aanbieder
Competence Factory - Creative Business School is een opleidingsclub aan het stationsplein van Utrecht. Met ruim 150 futureproof trainingen en opleidingen, vind jij altijd de training die bij je past.
Competence Factory - Creative Business School
Competence Factory - Creative Business School
NRTO
Ik heb een vraag aan deze aanbieder
Lees hier ons Privacy statement