
Inkopen in de (groot)handel en retail
Waarom een training Inkopen in retail en (groot)handel?
De basis voor commercieel succes begint met slimme inkoop.
Veel retailers ondernemen op basis van hun onderbuikgevoel. Op zich is daar niets mis mee, want retail is ook emotie en beleving. Je kunt echter veel betere resultaten behalen als je slim gebruikmaakt van data. Als je bijvoorbeeld weet wat je omzet en marge is per productgroep, dan kun je ook je inkoopbudget berekenen.
Specificaties worden overschaduwd door de verkoopbaarheid van een product aan de eindgebruiker, de inkoopactiviteiten liggen heel dicht bij marketing en category management en bedrijven binnen de handel en retail leven van de (vaak beperkte) handelsmarge. Wat er wordt verdiend op inkoop, bepaalt in grote mate het resultaat van de onderneming. Bovendien wijkt de dynamiek en snelheid af. Een reguliere inkoper is nog geen handelsinkoper. Om succesvol te kunnen inkopen in de handel en retail, is een achtergrond binnen de industrie of overheid vaak niet voldoende. Je moet ook commercieel zijn en jezelf goed kunnen presenteren.
Een productstrategie gaat o.a. over het aanpassen van bestaande producten, het uit de markt nemen van artikelen die niet langer gewild zijn en de ontwikkeling van nieuwe producten, inclusief beslissingen over bijvoorbeeld de merknaam, het verpakkingsontwerp, de garantiebepalingen en de te verlenen service.
Voor wie is de training Inkopen in retail en (groot)handel?
Professionals die zich willen ontwikkelen in inkoop in de handel en retail. Dit kunnen junior of medior inkopers in de groothandel en retail, categoriemanagers, productmanagers, filiaalmanagers, maar ook inkopers uit andere branches zijn.
Deze training behandelt de volgende onderwerpen:
Waarom een training Inkopen in retail en (groot)handel?
De basis voor commercieel succes begint met slimme inkoop.
Veel retailers ondernemen op basis van hun onderbuikgevoel. Op zich is daar niets mis mee, want retail is ook emotie en beleving. Je kunt echter veel betere resultaten behalen als je slim gebruikmaakt van data. Als je bijvoorbeeld weet wat je omzet en marge is per productgroep, dan kun je ook je inkoopbudget berekenen.
Specificaties worden overschaduwd door de verkoopbaarheid van een product aan de eindgebruiker, de inkoopactiviteiten liggen heel dicht bij marketing en category management en bedrijven binnen de handel en retail leven van de (vaak beperkte) handelsmarge. Wat er wordt verdiend op inkoop, bepaalt in grote mate het resultaat van de onderneming. Bovendien wijkt de dynamiek en snelheid af. Een reguliere inkoper is nog geen handelsinkoper. Om succesvol te kunnen inkopen in de handel en retail, is een achtergrond binnen de industrie of overheid vaak niet voldoende. Je moet ook commercieel zijn en jezelf goed kunnen presenteren.
Een productstrategie gaat o.a. over het aanpassen van bestaande producten, het uit de markt nemen van artikelen die niet langer gewild zijn en de ontwikkeling van nieuwe producten, inclusief beslissingen over bijvoorbeeld de merknaam, het verpakkingsontwerp, de garantiebepalingen en de te verlenen service.
Voor wie is de training Inkopen in retail en (groot)handel?
Professionals die zich willen ontwikkelen in inkoop in de handel en retail. Dit kunnen junior of medior inkopers in de groothandel en retail, categoriemanagers, productmanagers, filiaalmanagers, maar ook inkopers uit andere branches zijn.
Deze training behandelt de volgende onderwerpen:
- Trends en ontwikkelingen binnen inkoop
- Wat maakt jou een goede handelsinkoper?
- Category Management
- Formule en positionering
- Marktbehoefte en assortimentsbeheer
- A-merken vs private label
- Geld verdienen met Category Management & marketing
- Geld verdienen met margebeleid en pricing
- Geld verdienen met logistiek & voorraadbeheer
- Leveranciersrelaties en strategie
- Onderhandelen
- Inkoop prestatiemeting
- Contracten en condities
- Op of over het randje
- Het grote rollenspel
Professionals die zich willen ontwikkelen in inkoop in de handel en retail. Dit kunnen junior of medior inkopers in de groothandel en retail, categoriemanagers, productmanagers, filiaalmanagers, maar ook inkopers uit andere branches zijn.
Na deze training heb je:
- Praktische toepassingen geleerd om direct besparingen te realiseren en geld te verdienen
- Inzicht in de rol en toegevoegde waarde van inkoop binnen de retail en handel
- Inspiratie om je eigen rol als handelsinkoper te verbreden
2 dagen
