Ontdek wat deze STAP Opleiding jou kan bieden!

Inkopen van ICT

Je leert wat je moet weten als inkoper van ICT-oplossingen.
Deelnemerskosten
€ 1.798,06
incl. btw
Start- en einddata in een groep op locatie
Start:
08-06-2023
Eind:
09-06-2023
Locatie:
Zeist
Inschrijving:
Er is nog plek
Start:
17-10-2023
Eind:
18-10-2023
Locatie:
Zeist
Inschrijving:
Er is nog plek
Opleidingsinformatie
Opleidingssoort
Training
Opleidingsmethode
In een groep op locatie
Type certificaat/diploma
Deelnamecertificaat
Naam
Deelnamebewijs aan training
Opleidingsduur
2 dagen
Aantal lesdagen
2
Min. deelnemers
6
Max. deelnemers
16
Studiebelastingsuren
16 per dag
Taal in opleiding
Nederlands
Vooropleiding en toelatingscriteria
Vooropleiding
Er is geen bepaalde vooropleiding nodig
Je leert wat je moet weten als inkoper van ICT-oplossingen.

Wat maakt inkopen van ICT zo complex?

Inkopen van informatie- en communicatietechnologie (ICT) is vaak een grote uitdaging. De ICT-markt is continu in beweging en de ontwikkelingen volgen elkaar zeer snel op. Om een ICT-inkooptraject te laten slagen is kennis nodig van ICT-termen en -onderwerpen zoals projectmanagement, governance, architectuur en wat een vendor lock-in is.

Kort samengevat:

  1. ICT'ers houden van afkortingen en jargon dat voor buitenstaanders niet is te volgen
  2. In ICT-land zijn relatief veel ontwikkelingen, meer dan op de meeste andere gebieden
  3. Bij het inkopen van ICT is er meer dan gemiddeld sprake van aanvullende vraagstukken zoals 'wat doe ik zelf, wat besteed ik uit' en 'welke architectuurprincipes zet ik in'. Deze zijn van invloed op het inkoopvraagstuk en maken het vraagstuk daarmee ingewikkelder.
  4. Bij ICT projecten waar een nieuw systeem moet worden ontwikkeld is het vooraf niet helemaal duidelijk wat je uiteindelijk krijgt.
  5. Bij ICT is er kans op vendor lock-in. Als je niet goed oplet zit je de komende jaren aan een leverancier en zijn voorwaarden vast.

Waarom een training Inkopen van ICT?

Word je als inkoper betrokken bij de inkoop van ICT of ben je verantwoordelijk voor de ICT-inkoop? Dan werk je als inkoper in een complexe wereld vol jargon en snelle ontwikkelingen (Cloud/Saas, diverse licentievormen, open source etc.). Hoe voeg je als inkoper waarde toe en hoe maak je de juiste keuzes? Tijdens de training Inkopen van ICT ontdek je de complexiteit en risico’s van een professioneel ICT-inkoopproces. Je leert hoe je een goed bestek maakt voor diverse vormen van ICT-projecten en wat specifieke contractuele vraagstukken zijn. Het opstellen van Service Le

...

Wat maakt inkopen van ICT zo complex?

Inkopen van informatie- en communicatietechnologie (ICT) is vaak een grote uitdaging. De ICT-markt is continu in beweging en de ontwikkelingen volgen elkaar zeer snel op. Om een ICT-inkooptraject te laten slagen is kennis nodig van ICT-termen en -onderwerpen zoals projectmanagement, governance, architectuur en wat een vendor lock-in is.

Kort samengevat:

  1. ICT'ers houden van afkortingen en jargon dat voor buitenstaanders niet is te volgen
  2. In ICT-land zijn relatief veel ontwikkelingen, meer dan op de meeste andere gebieden
  3. Bij het inkopen van ICT is er meer dan gemiddeld sprake van aanvullende vraagstukken zoals 'wat doe ik zelf, wat besteed ik uit' en 'welke architectuurprincipes zet ik in'. Deze zijn van invloed op het inkoopvraagstuk en maken het vraagstuk daarmee ingewikkelder.
  4. Bij ICT projecten waar een nieuw systeem moet worden ontwikkeld is het vooraf niet helemaal duidelijk wat je uiteindelijk krijgt.
  5. Bij ICT is er kans op vendor lock-in. Als je niet goed oplet zit je de komende jaren aan een leverancier en zijn voorwaarden vast.

Waarom een training Inkopen van ICT?

Word je als inkoper betrokken bij de inkoop van ICT of ben je verantwoordelijk voor de ICT-inkoop? Dan werk je als inkoper in een complexe wereld vol jargon en snelle ontwikkelingen (Cloud/Saas, diverse licentievormen, open source etc.). Hoe voeg je als inkoper waarde toe en hoe maak je de juiste keuzes? Tijdens de training Inkopen van ICT ontdek je de complexiteit en risico’s van een professioneel ICT-inkoopproces. Je leert hoe je een goed bestek maakt voor diverse vormen van ICT-projecten en wat specifieke contractuele vraagstukken zijn. Het opstellen van Service Level Agreements (SLA’s) komt ook aan bod. Daarnaast staan we stil bij relaties met monopolistische leveranciers en het voorkomen van de beruchte vendor lock-in.

Voor wie is de training Inkopen van ICT geschikt?

Deze training is voor inkopers die op tactisch niveau ICT inkopen. Heb je de opleiding Professional - NEVI 1 of Expert - NEVI 2 afgerond, dan is dat een voordeel, maar het is niet verplicht.

 

Kort samengevat:

  1. ICT'ers houden van afkortingen en jargon dat voor buitenstaanders niet is te volgen
  2. In ICT-land zijn relatief veel ontwikkelingen, meer dan op de meeste andere gebieden
  3. Bij het inkopen van ICT is er meer dan gemiddeld sprake van aanvullende vraagstukken zoals 'wat doe ik zelf, wat besteed ik uit' en 'welke architectuurprincipes zet ik in'. Deze zijn van invloed op het inkoopvraagstuk en maken het vraagstuk daarmee ingewikkelder.
  4. Bij ICT projecten waar een nieuw systeem moet worden ontwikkeld is het vooraf niet helemaal duidelijk wat je uiteindelijk krijgt.
  5. Bij ICT is er kans op vendor lock-in. Als je niet goed oplet zit je de komende jaren aan een leverancier en zijn voorwaarden vast.

 

Deze training is voor inkopers die op tactisch niveau ICT inkopen.

 

Na deze training heb je:

  • Geleerd van praktijkervaringen en cases
  • Een overzicht van relevante ontwikkelingen in de ICT
  • Tools en inzichten om volwaardig gesprekspartner te zijn bij diverse ICT-inkoopsituaties

 

2 dagen

 

Lees meer
Vind op STAP-budget.nl de opleiding die je verder brengt

STAP-budget.nl: hét platform voor al je ontwikkelvragen!

Aanbieder
Nevi
Nevi
Ik heb een vraag aan deze aanbieder
Lees hier ons Privacy statement